מתי מניחין תפילין בפינלנד?
מתי מניחין תפילין בפינלנד?
מי שנוסע לפינלנד שיש שם כל הזמן יום או לילה מתי יניח תפילין וכד'
Re: מתי מניחין תפילין בפינלנד?
תשובות והנהגות כרך א סימן שטו
שאלה: נשאלתי בנוסע לפינלנד לזמן קצר מאד במקום שאין יום במשך כמה חדשים, מהו לתפלה ושבת
האחרונים נסתפקו בזה, ואמרתי לו שלדעתי אין שם יום ולילה, ומ"מ יש יממה ומתחלפת ברגע שנמצא במקום הכי קרוב לשמש, והוא הדין כשיש לילה ארוך מתחלפת היממה ברגע שמגיע המקום בסבבו את השמש במקום הכי רחוק מהשמש, ולפי זה יש מקומות שיום רק רגע כמימריה ומתחלפת, והוא הדין לילה רק רגע כמימריה שמתחלפת, וכיון שנוסע למקום שכולו לילה, רק רגע כמימריה יום בשעה שמתחלף, ולכן מתבטל ממנו שמה כל מצות היום אף ששבת לא בטלה.
ולדעתי אסור לגור במקומות כאלו מאחר שמפקיע מעצמו את מצות היום, ורק אם מוכרח להיות שמה הדין כמו שביארנו, והאחרונים דנו בגדר האיסור להכניס עצמו לאונס, וכאן שמגיע למקום שפטור שם אלים טפי מאונס, עיין בדברי הרז"ה והרמב"ן פ"ק דשבת ופר"א דמילה, וברשב"א פ"ק דביצה, ועיין רש"י פסחים סט. ד"ה עונש כרת שמתיר לכתחילה להפקיע מעצמו מקרבן פסח כשלא הגיע זמן החיוב, ובנ"ד ודאי אי אפשר להתיר לשהות שמה אלא בצורך גדול מאד.
ולפי דברינו אין שמה חובות היום כתפילין וציצית כיון שלמעשה אין יום זמן הראוי לקיום מצוות, ומ"מ יש רגע ביממה שתחלף מיום ראשון לשני או מששי לשבת, וחייבין לשמור שמה שבת, אבל כיון שמתבטלים ממצות כל יום אינו ראוי ליהודי לגור שמה.
שאלה: נשאלתי בנוסע לפינלנד לזמן קצר מאד במקום שאין יום במשך כמה חדשים, מהו לתפלה ושבת
האחרונים נסתפקו בזה, ואמרתי לו שלדעתי אין שם יום ולילה, ומ"מ יש יממה ומתחלפת ברגע שנמצא במקום הכי קרוב לשמש, והוא הדין כשיש לילה ארוך מתחלפת היממה ברגע שמגיע המקום בסבבו את השמש במקום הכי רחוק מהשמש, ולפי זה יש מקומות שיום רק רגע כמימריה ומתחלפת, והוא הדין לילה רק רגע כמימריה שמתחלפת, וכיון שנוסע למקום שכולו לילה, רק רגע כמימריה יום בשעה שמתחלף, ולכן מתבטל ממנו שמה כל מצות היום אף ששבת לא בטלה.
ולדעתי אסור לגור במקומות כאלו מאחר שמפקיע מעצמו את מצות היום, ורק אם מוכרח להיות שמה הדין כמו שביארנו, והאחרונים דנו בגדר האיסור להכניס עצמו לאונס, וכאן שמגיע למקום שפטור שם אלים טפי מאונס, עיין בדברי הרז"ה והרמב"ן פ"ק דשבת ופר"א דמילה, וברשב"א פ"ק דביצה, ועיין רש"י פסחים סט. ד"ה עונש כרת שמתיר לכתחילה להפקיע מעצמו מקרבן פסח כשלא הגיע זמן החיוב, ובנ"ד ודאי אי אפשר להתיר לשהות שמה אלא בצורך גדול מאד.
ולפי דברינו אין שמה חובות היום כתפילין וציצית כיון שלמעשה אין יום זמן הראוי לקיום מצוות, ומ"מ יש רגע ביממה שתחלף מיום ראשון לשני או מששי לשבת, וחייבין לשמור שמה שבת, אבל כיון שמתבטלים ממצות כל יום אינו ראוי ליהודי לגור שמה.
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים