אני מחפש מידע על השאלה האם חולה אלצהימר יכול לצום בתשעה באב. כל הנסיונות שלי להגיע בפרויק השות לאיזושהי תשובה מתקרבת על הנושא עלתה בתוהו, כולל השאלה האם שוטה יכול לצום בתשעה באב וכמובן באיזה דרגה של שוטה לא חל עליו חיוב לצום כלל.
כ"כ כאשר אני פותח את תוכן העינינים של אנציקלופדיה תלמודית ערך שוטה נפתח לי חלון של ערכים אבל רק עד האות יוד ולא מתקדם יותר, איפה הבעיה שלי?
מי יכול לעזור לי.
בתודה ושבת שלום
חיפוש לא מוצלח
Re: חיפוש לא מוצלח
חיפשנו בכל מאגר פרוייקט השו"ת ולא מצאנו התייחסות של שוטה או חולה אלצהיימר לענין צום תשעה באב.
מה שכן, חיפוש "אלצהיימר" בגירסה 19 מביא כמה תוצאות לגבי חולה אלצהיימר ביום כיפור:
1. תשובות והנהגות כרך ד סימן קנ ד"ה להאכיל בידים
להאכיל בידים ביום הכפורים לחולה במחלת אלצהיימר
2. תשובות והנהגות כרך ד סימן קנ ד"ה נדרשתי לאשר
נדרשתי לאשר שאלוני בחולה אלצהיימר בצורה מתקדמת ר"ל, ואינו יודע כלל שהיום יוהכ"פ, וגם אינו יכול לומר אי יש בו כח לצום, אם מותר להאכילו בידים כמו בחול ואין בו אזהרת יוהכ"פ כלל, או נימא דהוי כשוטה דאסור להאכילו בידים. ובאמת בעיקר האי דינא דאיסור "לא תאכילום" ביוהכ"פ, כתב במ"ב תרט"ז ס"ק ד' בשם המ"א שיש איסור תורה דלא תאכילום בקטן ולכן אסור להאכילו, ובספרנו מועדים וזמנים ח"ו (סימן כ"ז) הבאנו דעת רבינו תם דאיסור דלא תאכילום הוא רק בחפצא דאיסור נבלה וכדומה, ובשעה"צ שם (סק"ט) נראה שמחלק כשאין בו רק חינוך
3. תשובות והנהגות כרך ה סימן קצג ד"ה חולה אלצהיימר
חולה אלצהיימר בעינוי יוה"כ
4. תשובות והנהגות כרך ה סימן קצג ד"ה הנה במג"א
הנה במג"א (סי' תרט"ז ס"ק ב') פשיטא ליה שיש איסור תורה דלא תאכילום על אכילת יוה"כ ולכן אסור להאכיל לקטן בידים ביוה"כ, ובמ"ב העתיק דבריו, ונשאלתי אם אסור ביוה"כ להאכיל בידים חולה אלצהיימר במצב מתקדם, שהוא כישן כל הזמן ואינו יודע ומבין בשום דבר ר"ל, אם עובר באיסור לא תאכילום, וכבר דנתי בזה ב"תשובות והנהגות" (ח"ד) ונבאר עכשיו הדבר באר היטב.
5. תשובות והנהגות כרך ה סימן קצג ד"ה ועוד אני
העשייה מ"מ אם נהנה אין פטור מתעסק, וכן מבואר מהתוס' בסנהדרין שכתבו דליכא פטורא דמתעסק בשבת היכא שנהנה מהמלאכה (ומפרשים שכן נהנה היינו דהיכא שנהנה מעשייתו א"א להתייחס שכאילו לא עשה המעשה שהרי נהנה מהעשייה), א"כ ה"נ בנידו"ד שהחולה אלצהיימר נהנה מהאכילה (ואפי' נימא דלא נהנה בגרונו אבל עכ"פ יש כאן הנאת מעיו), א"א לפטור מדין מתעסק].
נ.ב. תוכן העניינים חלון הערכים לא מתקדם מעבר לאות י, כי זה מה שהוציאו האנצ' תלמודית עד כה (חוץ מהכרך האחרון שעדיין לא הוכנס לפרוייקט)
מה שכן, חיפוש "אלצהיימר" בגירסה 19 מביא כמה תוצאות לגבי חולה אלצהיימר ביום כיפור:
1. תשובות והנהגות כרך ד סימן קנ ד"ה להאכיל בידים
להאכיל בידים ביום הכפורים לחולה במחלת אלצהיימר
2. תשובות והנהגות כרך ד סימן קנ ד"ה נדרשתי לאשר
נדרשתי לאשר שאלוני בחולה אלצהיימר בצורה מתקדמת ר"ל, ואינו יודע כלל שהיום יוהכ"פ, וגם אינו יכול לומר אי יש בו כח לצום, אם מותר להאכילו בידים כמו בחול ואין בו אזהרת יוהכ"פ כלל, או נימא דהוי כשוטה דאסור להאכילו בידים. ובאמת בעיקר האי דינא דאיסור "לא תאכילום" ביוהכ"פ, כתב במ"ב תרט"ז ס"ק ד' בשם המ"א שיש איסור תורה דלא תאכילום בקטן ולכן אסור להאכילו, ובספרנו מועדים וזמנים ח"ו (סימן כ"ז) הבאנו דעת רבינו תם דאיסור דלא תאכילום הוא רק בחפצא דאיסור נבלה וכדומה, ובשעה"צ שם (סק"ט) נראה שמחלק כשאין בו רק חינוך
3. תשובות והנהגות כרך ה סימן קצג ד"ה חולה אלצהיימר
חולה אלצהיימר בעינוי יוה"כ
4. תשובות והנהגות כרך ה סימן קצג ד"ה הנה במג"א
הנה במג"א (סי' תרט"ז ס"ק ב') פשיטא ליה שיש איסור תורה דלא תאכילום על אכילת יוה"כ ולכן אסור להאכיל לקטן בידים ביוה"כ, ובמ"ב העתיק דבריו, ונשאלתי אם אסור ביוה"כ להאכיל בידים חולה אלצהיימר במצב מתקדם, שהוא כישן כל הזמן ואינו יודע ומבין בשום דבר ר"ל, אם עובר באיסור לא תאכילום, וכבר דנתי בזה ב"תשובות והנהגות" (ח"ד) ונבאר עכשיו הדבר באר היטב.
5. תשובות והנהגות כרך ה סימן קצג ד"ה ועוד אני
העשייה מ"מ אם נהנה אין פטור מתעסק, וכן מבואר מהתוס' בסנהדרין שכתבו דליכא פטורא דמתעסק בשבת היכא שנהנה מהמלאכה (ומפרשים שכן נהנה היינו דהיכא שנהנה מעשייתו א"א להתייחס שכאילו לא עשה המעשה שהרי נהנה מהעשייה), א"כ ה"נ בנידו"ד שהחולה אלצהיימר נהנה מהאכילה (ואפי' נימא דלא נהנה בגרונו אבל עכ"פ יש כאן הנאת מעיו), א"א לפטור מדין מתעסק].
נ.ב. תוכן העניינים חלון הערכים לא מתקדם מעבר לאות י, כי זה מה שהוציאו האנצ' תלמודית עד כה (חוץ מהכרך האחרון שעדיין לא הוכנס לפרוייקט)
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים