תיקון לספר תרומת הדשן סי' קנ"ט
פורסם: ש' 03 מאי, 2014 8:50 pm
בעקבות מאמץ להביא לאור את המבוא שערים תוך שנה בע"ה, הגעתי לסי' ט"ו (דיני מליחה)
השאלה שם מאי שנא מעשה בבית רש"י שיש מחמירים לאסור (או מה שבציר או בקליפה) לעומת ציר שבגומות הבשר שאין מחמירים.
והמבוא שערים מביא דברי מהרא"י בתרומת הדשן סי' קנ"ט שבמעשה רש"י יש להחמיר אפשר הטעם משום דנראה ככיעור מאחר שנמצא כל כך ציר ציר מרובה מוכח מילתא שלא פלט כבר כל צרכו עכ"ל ולי נראה לפרש שהרי דבר מגונה (כיעור) שהרבה ציר נמצא כאן אז נראה ברור שלא פלט כל צרכו ויש להחמיר מה שאין כן בקצת ציר שבגומות.
ורק שבדקתי בדברי תרומת הדשן ושם גירסת הספרים השתבש - ללא תקנה שהרי גרסו שם שיעור במקום כיעור.
ובדקתי באתר HEBREW BOOKS בתרומת הדשן ש"ו ונמצא כדברי מבוא שערים.
ונראה לי שיש לתקן את השגיאה בספרים.
מיכאל אונגר
זכרון יעקב
השאלה שם מאי שנא מעשה בבית רש"י שיש מחמירים לאסור (או מה שבציר או בקליפה) לעומת ציר שבגומות הבשר שאין מחמירים.
והמבוא שערים מביא דברי מהרא"י בתרומת הדשן סי' קנ"ט שבמעשה רש"י יש להחמיר אפשר הטעם משום דנראה ככיעור מאחר שנמצא כל כך ציר ציר מרובה מוכח מילתא שלא פלט כבר כל צרכו עכ"ל ולי נראה לפרש שהרי דבר מגונה (כיעור) שהרבה ציר נמצא כאן אז נראה ברור שלא פלט כל צרכו ויש להחמיר מה שאין כן בקצת ציר שבגומות.
ורק שבדקתי בדברי תרומת הדשן ושם גירסת הספרים השתבש - ללא תקנה שהרי גרסו שם שיעור במקום כיעור.
ובדקתי באתר HEBREW BOOKS בתרומת הדשן ש"ו ונמצא כדברי מבוא שערים.
ונראה לי שיש לתקן את השגיאה בספרים.
מיכאל אונגר
זכרון יעקב