כמה וכמה תיקוני טעויות
פורסם: ג' 14 פברואר, 2012 12:13 am
אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך טז, חצי שעור, טור תרסג הערה 578 - מנ ד"ה דחזי
צ"ל מ"ג
אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך ו, דבר שבקדושה, טור תשיז הערה 74 - נחמן (?) גאון;
בשו"ת יביע אומר חלק ה - אורח חיים סימן ז אות א כתב שצריך לומר רב נתן במקום רב נחמן
אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך ד, ברירה, טור רכג הערה 47 - סוע"א: וזו סברא
טעות, והוא בסוף עמוד ב'
אנציקלופדיה תלמודית טז חצי שעור, תרנח ד"ה ו. בתערובת - לאצטדופי אלא כשראוי
צ"ל לאיצטרופי
אנציקלופדיה תלמודית טז חצי שעור, תרב ד"ה חצי שיעור - צצה וידחה את
צ"ל מצה
רבי עקיבא איגר קמא קנט, ד"ה אמנם נראה - אם בעי ביאה ממש מה"ת לן להמציא מחלוקת
יש לבדוק בדפוסים הישנים: לכאורה צריך להוסיף כאן "ומנא", דהיינו "ומנא לן להמציא מחלוקת וכו'" או צריך לפענח את הר"ת "ומהיכי תיתי"
שאגת אריה (ישנות) צג, ד"ה וא"ת למש"כ - אפ"ה קידושי שנייה במקומה
.אולי צריך לומר כאן "אפ"ה קושיא שנייה במקומה עומדת", אבל לא עיינתי היטב במה שמפלפל בענין ברירה בקום ועשה ושב ואל תעשה, ולכן יש לבדוק שוב אם הערתי נכונה
חכם צבי פו, ד"ה וגם ראייתו - דאפי' אינו דבוק צריך לבערו יש
טעות דפוס וצ"ל אין צריך לבערו, (וכ"ה בדפוס אמשטרדם תע"ב, ופשוט)
מנחת יצחק ג לד, ד"ה (ו) ומה - שכבר שבת, והנה
טעות יש כאן וצ"ל "שכר"
מנחת יצחק א נו, ד"ה (ג) ועוד - ש"ט ס"ק ז'
טעות יש כאן וצ"ל סימן ש"ח
אגרות משה או"ח ג פט, ד"ה ובדבר אם - סעיף א' מתשובת
טעות במקור (והוא בסעיף ב')
בצל החכמה ה סא, ד"ה ד) אבל - באמצע פסוקי דשמרה שעיקרם דברי
צ"ל דזמרה
בצל החכמה ג קג, ד"ה וכן העיר - תורת חיים לובלין, חאו"ח
טעות, וצ"ל תורת חסד
אבני נזר או"ח לד, ד"ה יז) והנה - שהמג"א סימן קנ"ג ס"ק כ"ו כתב דמתנה
צ"ל ס"ק כ"ז
יהודה יעלה א או"ח קמז, ד"ה ולענ"ד נראה - בזית היינו משום
צ"ל כזית
נועם אלימלך בראשית פרשת וירא ד"ה או יאמר - או יאמר ותצחק שרה (י"ח, י"ב)
צ"ל יח, יב
ערוך השולחן אורח חיים נד, ב - בסי' נ"א והפסק לא
הוא בסי' נב
שער הציון רי, טו - סי' תר"ב כדעה הראשונה
צ"ל תרי"ב
שער הציון רי, טו - כל זה שלא
לדעתי צריך לומר כאן "כל זמן", ומסתמא הוא טעות בפענוח הר"ת
ביאור הלכה קכה, ד"ה * אלא שותקין - דישתוקק ויכוין למה
טעות דפוס, וצ"ל דישתוק
ביאור הלכה קכה, ד"ה * אלא שותקין - בסי' ק"ד ס"ו דישתוקק ויכוין
05/10/11
טעות, והוא בסעיף ז'
משנה ברורה תכב, י - אבל אם נתעורר
בשהע"צ כאן הוכנס למאגר הגירסא דלהלן: "משמע דלא סבירא לה כהט"ז", והוא טעות דפוס וצ"ל "משמע דלא סבירא להו כהט"ז" וכו', וכוונת המשנ"ב לאחרונים שהביא בסי' קי"ד
שערי תשובה אורח חיים תפח, ס"ק [ב*] - ע"ד שבח ע"ד
במקור "דרך שבח"
שערי תשובה אורח חיים תפח, ס"ק [ב*] - שאין לאומרו בתחלת י"ט כלל
במקור "בתפילת יום טוב"
שערי תשובה אורח חיים תפח, ס"ק [ב*] - שערי יו"ד סעיף
במקור כתוב "שער"
שיורי ברכה יורה דעה קס, יא - ואגי אלוה לך
טעות וצ"ל ואני
ברכי יוסף אורח חיים תפב, ד - מחזית מצה
צ"ל מכזית
פרי מגדים יורה דעה משבצות זהב סח, ט - בישול מו התורה
צ"ל בישול מן התורה
פרי מגדים אורח חיים אשל אברהם תקסה, ו - הדרי משה דיחיד
טעות, וצ"ל "הדרכי" משה וכו'
מגן אברהם אורח חיים רי, א - ובע"ח סי' ר"ז
צ"ל כאן ובע"ת, והכוונה לעולת תמיד
ט"ז אורח חיים שכח, ו - הד"מ לא ס"ל
טעות, וצ"ל הר"מ והיינו המהר"ם מרוטנבורג (עי' ברא"ש) (לבושי שרד)
שולחן ערוך יורה דעה קעג, א - ביוקר לפרוע פלוני, ובלבד שלא
חסר כאן תיבת "לזמן" פלוני.
משנה למלך שבועות ד, א, ד"ה מי שנשבע - אם להרא"ם ז"ל
צ"ל אך
חינוך תקסא, ד"ה שלא נתחתן - שנאמר [דברים כ"ג, ו'], לא יבא
צ"ל פסוק ד'
רש"י הוריות ג, ב ד"ה שהוא קרוב - ואי תולה בב"ד
צ"ל "ודאי"
פיהמ"ש לרמב"ם כריתות ג, ד - דו תדון בשאר
נראה דצ"ל "זו"
תיקוני זוהר תקונא עשרין ותרין סו, ב - מאז דאיהו רשימו
צ"ל "מאן"
* * * * * * * * * * * * * *
צ"ל מ"ג
אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך ו, דבר שבקדושה, טור תשיז הערה 74 - נחמן (?) גאון;
בשו"ת יביע אומר חלק ה - אורח חיים סימן ז אות א כתב שצריך לומר רב נתן במקום רב נחמן
אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך ד, ברירה, טור רכג הערה 47 - סוע"א: וזו סברא
טעות, והוא בסוף עמוד ב'
אנציקלופדיה תלמודית טז חצי שעור, תרנח ד"ה ו. בתערובת - לאצטדופי אלא כשראוי
צ"ל לאיצטרופי
אנציקלופדיה תלמודית טז חצי שעור, תרב ד"ה חצי שיעור - צצה וידחה את
צ"ל מצה
רבי עקיבא איגר קמא קנט, ד"ה אמנם נראה - אם בעי ביאה ממש מה"ת לן להמציא מחלוקת
יש לבדוק בדפוסים הישנים: לכאורה צריך להוסיף כאן "ומנא", דהיינו "ומנא לן להמציא מחלוקת וכו'" או צריך לפענח את הר"ת "ומהיכי תיתי"
שאגת אריה (ישנות) צג, ד"ה וא"ת למש"כ - אפ"ה קידושי שנייה במקומה
.אולי צריך לומר כאן "אפ"ה קושיא שנייה במקומה עומדת", אבל לא עיינתי היטב במה שמפלפל בענין ברירה בקום ועשה ושב ואל תעשה, ולכן יש לבדוק שוב אם הערתי נכונה
חכם צבי פו, ד"ה וגם ראייתו - דאפי' אינו דבוק צריך לבערו יש
טעות דפוס וצ"ל אין צריך לבערו, (וכ"ה בדפוס אמשטרדם תע"ב, ופשוט)
מנחת יצחק ג לד, ד"ה (ו) ומה - שכבר שבת, והנה
טעות יש כאן וצ"ל "שכר"
מנחת יצחק א נו, ד"ה (ג) ועוד - ש"ט ס"ק ז'
טעות יש כאן וצ"ל סימן ש"ח
אגרות משה או"ח ג פט, ד"ה ובדבר אם - סעיף א' מתשובת
טעות במקור (והוא בסעיף ב')
בצל החכמה ה סא, ד"ה ד) אבל - באמצע פסוקי דשמרה שעיקרם דברי
צ"ל דזמרה
בצל החכמה ג קג, ד"ה וכן העיר - תורת חיים לובלין, חאו"ח
טעות, וצ"ל תורת חסד
אבני נזר או"ח לד, ד"ה יז) והנה - שהמג"א סימן קנ"ג ס"ק כ"ו כתב דמתנה
צ"ל ס"ק כ"ז
יהודה יעלה א או"ח קמז, ד"ה ולענ"ד נראה - בזית היינו משום
צ"ל כזית
נועם אלימלך בראשית פרשת וירא ד"ה או יאמר - או יאמר ותצחק שרה (י"ח, י"ב)
צ"ל יח, יב
ערוך השולחן אורח חיים נד, ב - בסי' נ"א והפסק לא
הוא בסי' נב
שער הציון רי, טו - סי' תר"ב כדעה הראשונה
צ"ל תרי"ב
שער הציון רי, טו - כל זה שלא
לדעתי צריך לומר כאן "כל זמן", ומסתמא הוא טעות בפענוח הר"ת
ביאור הלכה קכה, ד"ה * אלא שותקין - דישתוקק ויכוין למה
טעות דפוס, וצ"ל דישתוק
ביאור הלכה קכה, ד"ה * אלא שותקין - בסי' ק"ד ס"ו דישתוקק ויכוין
05/10/11
טעות, והוא בסעיף ז'
משנה ברורה תכב, י - אבל אם נתעורר
בשהע"צ כאן הוכנס למאגר הגירסא דלהלן: "משמע דלא סבירא לה כהט"ז", והוא טעות דפוס וצ"ל "משמע דלא סבירא להו כהט"ז" וכו', וכוונת המשנ"ב לאחרונים שהביא בסי' קי"ד
שערי תשובה אורח חיים תפח, ס"ק [ב*] - ע"ד שבח ע"ד
במקור "דרך שבח"
שערי תשובה אורח חיים תפח, ס"ק [ב*] - שאין לאומרו בתחלת י"ט כלל
במקור "בתפילת יום טוב"
שערי תשובה אורח חיים תפח, ס"ק [ב*] - שערי יו"ד סעיף
במקור כתוב "שער"
שיורי ברכה יורה דעה קס, יא - ואגי אלוה לך
טעות וצ"ל ואני
ברכי יוסף אורח חיים תפב, ד - מחזית מצה
צ"ל מכזית
פרי מגדים יורה דעה משבצות זהב סח, ט - בישול מו התורה
צ"ל בישול מן התורה
פרי מגדים אורח חיים אשל אברהם תקסה, ו - הדרי משה דיחיד
טעות, וצ"ל "הדרכי" משה וכו'
מגן אברהם אורח חיים רי, א - ובע"ח סי' ר"ז
צ"ל כאן ובע"ת, והכוונה לעולת תמיד
ט"ז אורח חיים שכח, ו - הד"מ לא ס"ל
טעות, וצ"ל הר"מ והיינו המהר"ם מרוטנבורג (עי' ברא"ש) (לבושי שרד)
שולחן ערוך יורה דעה קעג, א - ביוקר לפרוע פלוני, ובלבד שלא
חסר כאן תיבת "לזמן" פלוני.
משנה למלך שבועות ד, א, ד"ה מי שנשבע - אם להרא"ם ז"ל
צ"ל אך
חינוך תקסא, ד"ה שלא נתחתן - שנאמר [דברים כ"ג, ו'], לא יבא
צ"ל פסוק ד'
רש"י הוריות ג, ב ד"ה שהוא קרוב - ואי תולה בב"ד
צ"ל "ודאי"
פיהמ"ש לרמב"ם כריתות ג, ד - דו תדון בשאר
נראה דצ"ל "זו"
תיקוני זוהר תקונא עשרין ותרין סו, ב - מאז דאיהו רשימו
צ"ל "מאן"
* * * * * * * * * * * * * *