תיקון בשבות יעקב כפי הנלענ"ד
פורסם: ד' 21 ספטמבר, 2016 10:56 pm
שו"ת שבות יעקב חלק א סימן סח
כ"כ בספרי שם אף שגדול א' הקשה לי ולומר דמסוגיא דשבועות אין ראיה שאמרה נטמאתי ע"י הרגשה כדאיתא להדיא בנדה דף נ"ז ע"ב ע"ש
יש כאן בלבול גדול, ראשית הנוסח צ"ל:
אף שגדול א' הקשה לי (ו)לומר דמסוגיא דשבועות אין ראיה שאמרה נטמאתי ע"י הרגשה ודאי דלק"מ דבשעת תשמיש אין כאן הרגשה כדאיתא להדיא בנדה דף נ"ז ע"ב ע"ש.
[כמבואר בלוח התיקונים שבספר שבות יעקב עצמו עמ' יב, וכמו ששולח בח"ב סי' עד לשם]
***
דבר נוסף נראה שכל קטע זה הוא בפ"ע וצריך להיות מיד אחרי שמבאר את דעת המרדכי שלא כהבנת חלק מהאחרונים, וע"ז כותב שאין להקשות מהגמ' בשבועות. ולא להכניסו באמצע הקטע, כי עי"ז הוא משבש את כל ההבנה. [אף שבלוח הטעות הוא אכן כותב להכניס זאת אחר המילים "בספרי שם", מ"מ נראה שזה אינו.]
וזה הנוסח שצ"ל:
וכ"כ בספרי תורת השלמים לפרש כן דעת המרדכי וכ"כ הש"כ דלא כהב"ח והט"ז שהבינו דברי המרדכי בדרך אחר והארכתי בזה בספרי שם בסי' קפ"ז וס"ק י"ד ע"ש: אף שגדול א' הקשה לי ולומר דמסוגיא דשבועות אין ראיה שאמרה נטמאתי ע"י הרגשה ודאי דלק"מ דבשעת תשמיש אין כאן הרגשה כדאיתא להדיא בנדה דף נ"ז ע"ב ע"ש.
***
ומה שהבאתם בסוף ממהדורא בתרא, הנה אין לפני את המהדורה אבל ברור שנפלו כאן כמה טעויות: וז"ל:
/מהדורא בתרא/ מה שהשיג עלי בתשובת מהר"צ סימן רמ"ו עיין בחלק ב' סימן ע"ה:+ ה"ק יעקב:
הנה ראשית ראוי לציין מיהו המהר"צ, ולאחר בירור נראה שהוא החכם צבי בסו"ס מו וכן בי' הדברי יציב ח"ג סי' פו, ומעתה יש לתקן שמדובר בסי' מו ולא רמ"ו, וכן ההתיחסות של בעל שבות יעקב בח"ב היא בסי' ע"ד ולא ע"ה.
וכך צ"ל הנוסח: מה שהשיג עלי בתשובת מהר"צ [החכם צבי] סימן מו עיין בחלק ב' סימן ע"ד.
כ"כ בספרי שם אף שגדול א' הקשה לי ולומר דמסוגיא דשבועות אין ראיה שאמרה נטמאתי ע"י הרגשה כדאיתא להדיא בנדה דף נ"ז ע"ב ע"ש
יש כאן בלבול גדול, ראשית הנוסח צ"ל:
אף שגדול א' הקשה לי (ו)לומר דמסוגיא דשבועות אין ראיה שאמרה נטמאתי ע"י הרגשה ודאי דלק"מ דבשעת תשמיש אין כאן הרגשה כדאיתא להדיא בנדה דף נ"ז ע"ב ע"ש.
[כמבואר בלוח התיקונים שבספר שבות יעקב עצמו עמ' יב, וכמו ששולח בח"ב סי' עד לשם]
***
דבר נוסף נראה שכל קטע זה הוא בפ"ע וצריך להיות מיד אחרי שמבאר את דעת המרדכי שלא כהבנת חלק מהאחרונים, וע"ז כותב שאין להקשות מהגמ' בשבועות. ולא להכניסו באמצע הקטע, כי עי"ז הוא משבש את כל ההבנה. [אף שבלוח הטעות הוא אכן כותב להכניס זאת אחר המילים "בספרי שם", מ"מ נראה שזה אינו.]
וזה הנוסח שצ"ל:
וכ"כ בספרי תורת השלמים לפרש כן דעת המרדכי וכ"כ הש"כ דלא כהב"ח והט"ז שהבינו דברי המרדכי בדרך אחר והארכתי בזה בספרי שם בסי' קפ"ז וס"ק י"ד ע"ש: אף שגדול א' הקשה לי ולומר דמסוגיא דשבועות אין ראיה שאמרה נטמאתי ע"י הרגשה ודאי דלק"מ דבשעת תשמיש אין כאן הרגשה כדאיתא להדיא בנדה דף נ"ז ע"ב ע"ש.
***
ומה שהבאתם בסוף ממהדורא בתרא, הנה אין לפני את המהדורה אבל ברור שנפלו כאן כמה טעויות: וז"ל:
/מהדורא בתרא/ מה שהשיג עלי בתשובת מהר"צ סימן רמ"ו עיין בחלק ב' סימן ע"ה:+ ה"ק יעקב:
הנה ראשית ראוי לציין מיהו המהר"צ, ולאחר בירור נראה שהוא החכם צבי בסו"ס מו וכן בי' הדברי יציב ח"ג סי' פו, ומעתה יש לתקן שמדובר בסי' מו ולא רמ"ו, וכן ההתיחסות של בעל שבות יעקב בח"ב היא בסי' ע"ד ולא ע"ה.
וכך צ"ל הנוסח: מה שהשיג עלי בתשובת מהר"צ [החכם צבי] סימן מו עיין בחלק ב' סימן ע"ד.