רחמים יעקובוב כתב:שחר כתב:ג. בפשטות סתם דבש בתנ"ך הוא דבש תמרים ולא דבש דבורים בכלל...
מנין לך זאת?
מה זה לדעתך ארץ זית שמן
ודבש?
עשיתי קצת בדיקה מלמעלה:
ידוע שמאמר חז"ל הנ"ל דקאי גם על זה שיהא שפע של דבש כמעשה הנ"ל בחבית, וא"כ אולי זה לאו דוקא תמרים אלא תאנים, ופסוק זה של ארץ חלב ודבש חוזר המון על עצמו. אבל ברשב"ם על המקום (האזינו ל"ב י"ג) אומר שגם דבש של פסוק זה הוא דבש תמרים ולא תאנים, ומפורש יורד הקושיא של הנ"ל וכאמור, ובאלשיך שם כתב גם תאנים וגם תמרים. - ואולם בחזקוני וכמה ראשונים שם שכתבו ב' פרושים, ולפי' השני הוא דבש דבורים... אבל לדעתי אין ראיה מדבריהם, כי יש לומר שלדבריהם מתייחס הכתוב רק על השפע של יניקת דבש בארץ ישראל שזה פשוטו של מקרא ולא למדרשו של יניקת התנוקות במצרים, שלגבי זה יתכן לנקוט כהפירוש של תמרים או תאנים אם נאמר שהמציאות שמזיק לקטנים, אבל לדבריך באמת מיושב גם לפי מדרשו.
והנה בתוספתא שבת פ"ט למדו מקור לדבש שהוא 'משקה' מפסוק זה של ויניקהו וגו', ולכאורה הכוונה לדבש דבורים שהוא מז' משקים, וא"כ נמצא שלמדו שהפסוק קאי בפשוטו על דבש דבורים.
ועי' מש"כ הרש"ר הירש (בשלח טז לא) "בדרך כלל "דבש" אינו מורה על דבש דבורים, אלא על מיץ פירות, והוא מציין גם דבש דבורים רק משום שגם דבש זה אינו אלא מה שהדבורים מוצצות מתוך הפרחים".
כמו"כ דבש האסור בהקרבה כנאמר וכל דבש לא תקטירו, ופרש"י "וכל דבש, כל מתיקת פרי קרויה דבש", וכן ברשב"ם שם כתב "וכל דבש, פירות האילן. תמרים קרויין דבש", ועיי"ש באבן עזרא "שאור הוא המחמיץ, גם כן הדבש, ורבים אמרו שפירושו דבש תמרים, וכן כל ארץ זבת חלב ודבש, ויש להם כדמות ראיה בספר עזרא".
ויש גם בפרשת השבוע שאמרו המרגלים "וגם זבת חלב ודבש היא וזה פריה", אלא שכאן כמדומה הכוונה לתאנים, כי חשבתי לומר לאור הנ"ל שהסמיכות של דבש ל'וזה פריה' כי הרי הביאו גם תאנים ולכן הראו התאנים ואמרו שיש הרבה דבש והנה התאנים שמזה נוטף דבש, ואולי באמת הביאו תמרים והראו התמרים ביחס לאומרם דבש? ולא עיינתי כעת.
והנה אם נאמר שהכתוב "וטעמו כצפיחית בדבש" היינו דבש דבורים, א"כ יש להקשות כהנ"ל מדברי הרשב"ם על המקום שם, וז"ל, "רשב"ם שמות פרשת בשלח פרק טז פסוק לא),
וטעמו כצפיחית בדבש - ולהלן הוא אומר והיה טעמו כטעם לשד השמן. פירשו רבותינו
כדבש לתינוקות, שמן לזקנים".
ואולי גם כאן נדחוק שהכוונה רק בדומה לדבש שנותנים לתינוקות והיינו דבש אחר ולא של דבורים.
בנ"ך כמדומה שבאמת הרבה פעמים שהוזכר דבש הכוונה גם לדבש דבורים.